U bent niet ingelogd. inloggen

Krachtbronnen middenbouw

Digitale lessen

Krachtbronnen voor de middenbouw bestaat per leerjaar uit 4 thema’s van elk 6 digitale lessen van 30 à 50 minuten.

In alle groepen staan de avonturen van Bèta, een robot die de mensenwereld gaat ontdekken, centraal. Per thema beleeft Bèta van alles. De zes verhalen worden ondersteund met een grote digitale praatplaat. Hierop staan zes fragmenten; uit elk verhaal één. In de lessen zijn door de verwerkingen sociaal emotionele ontwikkeling, burgerschap en levensbeschouwelijke vorming verweven. Het verhaal en de praatplaat vormen de ruggengraat van de lessen voor de middenbouw.

Handleiding

In de digitale handleiding wordt elke les beschreven en kun je precies zien wat je die les gaat doen met de leerlingen.

De lesdoelen worden onderverdeeld in 'weten', 'kunnen' en 'ervaren'. In een schematisch overzicht lees je per les wat je nodig hebt en hoe lang een onderdeel ongeveer duurt. De deelaspecten sociaal emotionele ontwikkeling, levensbeschouwing en burgerschap uit de leerlijnen en kerndoelen staan in een overzichtelijke tabel. Met antwoordsuggesties om je op weg te helpen en extra lesideeën voor als je extra tijd hebt of een lesonderdeel wilt vervangen.

Werkervaringsboekje

Elke leerling heeft een werkervaringsboekje in kleur ter ondersteuning van de verhalen en de digitale praatplaat.

Krachtbronnen benut de digitale mogelijkheden optimaal, maar gelooft ook in de waarde van papier: blended learning. Het werkervaringsboekje is een soort logboek waarin leerlingen hun eigen ervaringen vastleggen. Ook kunnen ze in het boekje hun voortgang bijhouden door middel van creatieve opdrachten en waarin ze reflecteren.

Digitale praatplaat centraal

De kern van een thema zijn 6 verhalen en een bijbehorende praatplaat.

  • De praatplaat vertoon je op het digibord
  • De plaat laat in totaal 6 verschillende scenes zien
  • Uit elk verhaal zie je een scene op de praatplaat
  • Per les kun je de desbetreffende scene uitlichten
  • Per les zijn er gespreksvragen bij de juiste scene
  • In het werkervaringsboekje zijn sommige scenes ook in een opdracht verwerkt

Bekijk het lesmateriaal

Didactisch kader

Groep 3

Voor groep 3 zijn er de thema’s 'Kracht van ik', 'Kracht van avontuur', 'Kracht van groeien' en 'Kracht van thuis'.

De thema’s voor groep 3 zijn in vergelijking met groep 4 en 5 wat makkelijker qua taalgebruik en de lengte van de lessen zijn hooguit 30 minuten. Daarnaast zijn de opdrachten in het werkervaringsboekje speels opgezet en zijn er relatief weinig schrijf- en leesopdrachten.
In groep 3 starten de avonturen van Bèta, een robot die de mensenwereld gaat ontdekken. We raden aan om de thema’s in te zetten zoals hierboven vermeld, startend met Kracht van Ik en eindigend met Kracht van thuis.

Alle thema's

Groep 4

Voor groep 4 zijn er de thema’s 'Kracht van vriendschap', 'Kracht van lef', 'Kracht van feest' en 'Kracht van meedoen'.

In groep 4 duren de zes lessen van elk thema rond de 40 minuten. De opdrachten in het werkervaringsboekje zijn passend bij de ontwikkeling van 7 à 8-jarigen. Ook in deze thema’s beleven de leerlingen de avonturen van robot Beta die de mensenwereld ontdekt mee. De onderwerpen liggen dicht bij de belevingswereld van deze leeftijdsgroep. We adviseren de thema’s opeenvolgend in te zetten.

Veel gestelde vragen

Groep 5

Voor groep 5 zijn er de thema’s 'Kracht van anders', 'Kracht van verbinding', 'Kracht van stilte' en 'Kracht van dromen'.

Ook voor groep 5 hebben we thema’s ontwikkeld en uitgewerkt die dicht bij leerlingen liggen. Hoe ga je om met mensen die anders zijn? Hoe maak je echte verbinding met elkaar in een digitale wereld? Waar droom jij van?
De lessen duren elk 50 minuten. Elk thema heeft 6 lessen. De opdrachten in het werkervaringsboekje zijn uitdagender dan in groep 3 en 4; we doen in dit leerjaar een groter beroep op o.a. reflectieve vaardigheden. We adviseren de thema’s opeenvolgend in te zetten
.

Neem contact op

Kerndoelen en leerlijnen

Als je Krachtbronnen gebruikt, voldoe je aan diverse kerndoelen PO en richtlijnen voor sociaal-emotionele ontwikkeling, levensbeschouwing & geestelijke stromingen en burgerschap.

Met Krachtbronnen voldoe je aan de kerndoelen PO 34 t/m 39 van Oriëntatie op jezelf en de wereld. Verder voldoet Krachtbronnen aan alle eisen voor een methode burgerschap zoals opgesteld door de SLO, zo bleek uit een analyse eind 2017. Verder komen de belangrijkste sociaal-emotionele thema's aan de orde die meerwaarde krijgen omdat ze aanhaken bij andere leerdomeinen. Ook worden een aantal belangrijke thema's uit geestelijk stromingen behandeld: diverse levensbeschouwingen en wereldreligies komen aan bod. We behandelen een aantal kenniscomponenten per religie, maar de meeste thema's steken we breed-levensbeschouwelijk in, waarbij we zoeken naar verbinding. Voor scholen die dieper willen ingaan op één of meerdere religies bieden de thema's van Krachtbronnen een mooi aanknopingspunt.

Lesmateriaal

Training en invoering

Niet verplicht, wel aanbevolen.

Veel scholen volgen graag de starttraining, speciaal voor leerkrachten die met Krachtbronnen gaan werken. Er wordt dieper ingegaan op de leerdomeinen, vaardigheden en het gebruik van de methode. Aan de hand van een voorbeeldles worden leerkrachten door het materiaal geleid en krijgen ze extra tips en trucs. De starttraining duurt standaard een dagdeel, maar dit kan naar wens aangepast worden.

Het is ook mogelijk trainingen te boeken over specifieke onderwerpen, zoals filosoferen met kinderen of dialoogvaardigheden. Tijdens deze trainingen oefen je vaardigheden die je goed in kunt zetten als je werkt met Krachtbronnen. Deze vaardigheden staan bij beide trainingen centraal: kritisch denken, jezelf kennen, kunnen reflecteren, samenwerken met anderen, luisteren zonder te oordelen en elkaar kennen en begrijpen.
Ook als niet met Krachtbronnen werkt, kun je deze trainingen boeken.


In de training dialoogvaardigheden leer je als leerkracht wat een dialoog is en hoe je deze voert met je klas. Welke afspraken maak je met je met je klas om te kunnen dialogiseren? Hoe leid je het gesprek goed? Hoe ga je om met meningsverschillen? Hoe betrek je kinderen actief bij het gesprek?


In de training filosoferen met kinderen leer je als leerkracht hoe je filosofeert met je klas. Wat maakt een filosofisch gesprek anders dan andere gesprekken? Wat is een goede filosofische vraag? Welke afspraken maak je hiervoor met je met je klas? Hoe ben je een goede gespreksleider? Hoe betrek je kinderen actief bij het gesprek?
Wil je meer weten over onze trainingen? Laat je gegevens achter, dan nemen we vrijblijvend contact met je op.

Ik wil meer informatie

Bedankt!

Je aanvraag is verstuurd. We nemen snel contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Training aanvragen

Vraag meer informatie aan over een training.

yes